INFO

Los Angelesek karbonorik gabeko AEBetako lehen hiria izan nahi du 2035erako

Los Angelesen energia kudeatzen duen enpresa Udalaren jabetzakoa da, ez pribatua, eta energia garbiarekin soilik funtzionatzen duen lehen hiri handia izan nahi du 2035erako.

Los Angeles da AEBetako edukiontzien porturik handiena. (Mario TAMA/AFP)

Estatu Batuetako hiri kutsatuenetako batek, Los Angelesek, energia garbiarekin soilik funtzionatzen duen lehen hiri handia izan nahi du 2035erako, egun hauetan Eskozian ospatzen ari den COP26 klimaren goi bileran Nazio Batuek ezarritako helburua baino hamabost urte lehenago.

Eta etorkizun hori gauzagarria izatearen gakoa da Los Angelesek abantaila bakarra duela AEBetako beste hiri garrantzitsu gehienekiko: metropoliaren energia kudeatzen duen enpresa Udalaren jabetzakoa da, ez pribatua. «Horrek askoz ere eragin handiagoa ematen die Los Angelesko legegileei eta, azken finean, boto-emaileei hiriaren etorkizun energetikoan, beste leku batzuetan baino», azaldu du Laura Jay C40 Cities erakundeko Ipar Amerikarako eskualdeko zuzendariak Efe agentziari eskainitako elkarrizketan.

Kontrol energetiko horri esker, Los Angelesko Udalak jarrera «ausartak» har ditzake klima aldaketaren aurkako borrokaren inguruan, Eric Garcetti alkateak 2019an ‘L.A.ren Plan Berde berria’ agindu zuenean bezala, datorren hamarkadan berotegi efektuko gasen emisioak zerora murrizteko hogei neurriko sorta batekin. Los Angeles ere Erregai Fosilen Ez Ugaltzeko Ituna babesten lehen hiria izan zen AEBetan.

Dokumentu horrek protagonismoa hartu du COP26an aste honetan, eta petrolioaren, gasaren eta ikatzaren esplorazioa eta erauzketa gelditzea du helburu, baita erregai fosilen ekoizpena apurka-apurka ezabatzea ere, Parisko Klima Akordioaren helburuen ildotik eta nazioarteko lankidetzaren alde eginez, energia garbirako trantsizioan.

Inbertsioa azpiegituretan

Sektore publikotik hartutako neurri horiek oso garrantzitsuak izan ziren Energia Berriztagarriaren Laborategi Nazionalak (NREL, ingelesezko sigletan) Los Angelesen gainean egindako azken analisian. Zentro hori berriztagarrien ikerketan eta garapenean eta energia eraginkortasunean espezializatuta dago, eta AEBetako Energia Sailaren jabetzakoa da.

Hiru urteko ikerketa horretan, NRELek milioika agertoki aztertu zituen, eta Los Angelesko Uraren eta Energiaren Departamentuak, jabetza publikokoak, parke eolikoen, eskala handiko eguzki-instalazioen eta elektrizitatea kargatzeko puntuen eraikuntza bizkortu behar duela zehaztu zuen.

Plan horrek 86.000 milioi dolarreko kostua izango luke guztira, eta kopuru horrek, hamarkada batean baino gehiagoan banatuta, «ez luke eragin esanguratsurik izango bilioi bat dolar baino gehiago mugitzen dituen hiri baten ekonomian», adituen kalkuluen arabera.

Programaren arabera, gainera, herritar gehiagok eskuratuko lituzkete eguzki-panelak beren etxeetarako eta automobil elektrikoetarako, eta ondasun horiek dagoeneko diruz lagunduta daude Estatu mailan eta maila federalean.

Berrikuntzak

Baina helburu horrek oztopo ugari ditu, teknikaren, araudiaren, erakundeen eta soziologiaren ikuspegitik, Eric Hoek Kaliforniako Unibertsitateko Ingeniaritza Zibileko eta Ingurumeneko Departamentuko irakaslearen arabera. Alderdi teknikoari dagokionez, Hoek Eferi argudiatu dionez arazo nagusietako bat da eguzki eta haize energiak «aldizkakoak» direla, hau da, eguneko aldi jakin batean bakarrik sortzen dituztela, argia edo haizea dagoenean.

«Horregatik, gehiegi produzitu behar dugu egunez eta eguzki gehien dagoen denboraldietan, eta energia hori guztia nolabait biltegiratu, nahiz eta gaur egun ez dagoen hori egiteko gai den bitarteko errentagarririk», azaldu du irakasleak.

Unibertsitate programa honetako proiektuen artean, dagoeneko finantzaketa publiko-pribatua jaso dutenak, errealitate bihurtzen hasi dira, eta edateko uraren gastua murrizteko, bateria elektrikoen bizitza luzatzeko eta energia berriztagarria biltegiratzeko gaitasuna handitzeko mekanismoak daude, besteak beste. Gainera, UCLAko ikasle eta irakasleek lehorteen eragina gutxitzeko, atmosferaren kutsadura gutxitzeko eta garraio publikoaren erabilera bultzatzeko ideiak aurkeztu dituzte.