Ana Burgueño (Efe)

Bordeleko Unibertsitateko eta EHUko ikasleak elkarlanean, ozeanoetako kutsadurari aurre egiteko

Ozeanoetako plastiko kutsadurari aurre egiteak ez du zertan zientziaren eskutik bakarrik iritsi. Euskal Herriko eta Bordeleko unibertsitateek hainbat diziplinatako ikasleak inplikatu dituzte XXI. mendeko ingurumen arazo garrantzitsuenetako bati heltzeko.

Ozeanoetara heltzen den plastikoen bidezko kutsadura murrizteko irtenbideak bilatzea da ikasleen erronka. (Andoni CANELLADA/FOKU).
Ozeanoetara heltzen den plastikoen bidezko kutsadura murrizteko irtenbideak bilatzea da ikasleen erronka. (Andoni CANELLADA/FOKU).

Ocean i3 izena du Euskal Herriko eta Bordeleko unibertsitateek beste hainbat erakunderen laguntzarekin bultzatzen duten zeharkako prestakuntza ekimenak, proiektuak ardatz dituen hiru eremuen euskarazko hitzengatik: ikaskuntza, ikerkuntza eta iraunkortasuna.

Besteak beste, Biologia, Ingeniaritza Kimikoa, Erizaintza, Enpresa, Zuzenbidea, Kriminologia, Pedagogia, Publizitatea eta Harreman Publikoak eta Ekotoxikologiako ikasleek osatu dituzte proiektuan lan egiten duten «diziplina arteko, unibertsitate arteko eta mugaz gaindiko» taldeak.

«Unibertsitate bien ereduak gero eta gehiago ari dira bideratzen etorkizuneko profesionalak prestatzera, iraunkortasun-arazoak ulertzeko eta elkarlanean lan egiten jakiteko, ez baitago modurik horrelako arazoak diziplina partikular batetik konpontzeko», azaldu du Julieta Barrenechea Ocean i3-ko zuzendariak.

«Ikasleak horrelako gaitasunak kudeatzeko egoeran egotea» izan da apustua; gainera, «oso modu praktikoan» egitea.

2018an hasi zen lana, esperientzia pilotu «txikiago» gisa, eta asmo handizaleagoarekin jarraitu du azken bi ikasturteetan, 260.000 euroko laguntza jaso ondoren. Horietatik % 65 mugaz gaindiko lankidetzarako Interreg Espainia-Frantzia-Andorra (POCTEFA) programatik datoz.

Gainerako % 35a euskal unibertsitateak eta Bordelekoak ematen dute, Euskampusekin batera. Euskampus proiektuaren hirugarren hanka Tecnalia Korporazioa da, Donostia International Physics Centerrek, CAFek eta Ikerbasque Zientziarako Euskal Fundazioak osatua.

2017an Bordeleko Unibertsitatea Euskampusen sartu zenean, nazioarteko lankidetzarako aliantza indartu zen “Bordeaux-Euskampus Mugaz Gaindiko Campusaren esparruan” eta «elkarlanerako bide berriak» ireki ziren.

Mugaz gaindiko konpromisoa

«Unibertsitate zibiko eta mugaz gaindiko lurraldearekin eta benetako arazoekin konpromisoaren» ikuspuntutik abiatuta, bi erakunde akademikoetako ikasleek euskal-akitaniar kostaldean plastikoen kutsadura murrizten lagundu nahi dute, enpresek, elkarteek eta udalek, besteak beste, planteatzen dizkieten «erronkei» aurre eginez.

Euskadiko Telekomunikazio Klusterrak, Gaiak, Rivages Pro Tech eta Suez agentzia teknologikoak Urdaibaiko erreserbarekin lotutako «erronka» bat proposatu zuten Gernikako Udalarekin batera.

Taldeak biosfera garbitzeko «teknologia ez-intrusiboak identifikatu» behar zituen, baita kutsadurari aurre egiteko estrategiak diseinatu ere.

Surfrider Fundazioak ere bat egin du proiektuarekin, ikasleei irtenbideak bilatzeko eskatu baitie, herritarrak ozeanoa babesteaz arduratzen den komunitate bateko kide izateko gonbita egiteko.

Sentsibilizazio-kanpaina horretan, “Denok gara Surfrider” izenekoan, Komunikazioko eta Pedagogiako ikasleek hartu zuten parte, eta komunikazio-planak egin eta eskolei zuzendutako unitate didaktikoak diseinatu zituzten, Barrenecheak azaldu duenez.

Era berean, Zuzenbideko ikasleak itsasoei erasotzeko jarduera jakin batzuen erantzukizun zibilak edo penalak aztertzeaz arduratu dira.

Ikasleek «gradu amaierako lana beren kabuz egingo balute baino pixka bat gehiago eskatzen dien proiektua dela badakite, baina liburutegi batean banaka egindako lana baino askoz gehiago ematen diela ere badakite», nabarmendu du Barrenecheak.

Esperientzia eta enplegu aukera hobeak

Irakaslea da ikasleari ekimenarekin bat egitea proposatzen diona. «Erraz» onartzen dute elkarrekin lan egitea, esperientzia «metatu» eta, gainera, «enplegagarritasunari» begiratzen diote. Izan ere, arazoarekin harreman zuzena dute eta praktikak egin ditzakete enpresetan edo inplikatutako erakundeetan.

Ikasleak badoaz eta irakasleak, hogeita hamar luze, «trantsizio eta tentsio fasean» dagoen proiektu baten «talde egonkor» gisa geratzen dira, abenduan amaitzen baita POCTEFAren funtsek finantzatutako lana.

Ocean i3ren bultzatzaileak POCTEFAren deialdi berrira eta beste laguntza programa batzuetara aurkeztuko dira, finantzaketa pribatura ixten ez den ekimen batekin jarraitu nahi dutelako eta, unibertsitateko ikasleak prestatzeaz gain, «ezagutza ematen duelako», azpimarratu du arduradunak.