Bidaiari

Erromaren bihotz arkeologikoa berdeagoa izango da, baina ez soilik oinezkoentzat

Erromaren bihotz arkeologikoa –besteak beste, foroak, Koliseoa eta Palatinoa biltzen dituena– berdeagoa izango da bisitarientzat, berriki aurkeztutako hirigintza-proiektu bati esker. Hala ere, ez da aurreikusten oinezkoentzat bakarrik izatea, azken urteotan sarri eskatu bada ere.

Koliseoaren irudia. (Getty)
Koliseoaren irudia. (Getty)

Erromatarren aurrien eremuak aurpegia aldatuko du Labics-ek egindako proiektuarekin. Estudio italiarrak Erromako Udalak abiarazitako nazioarteko lehiaketa bat irabazi zuen. «Benetan proiektu ederra da, eremua aldatu gabe ulertzea hobetzen duena, eta hori oso erronka konplexua zen», esan du Roberto Gualtieri alkateak hirigintza-proposamen berriaren aurkezpenean.

‘Pasealeku arkeologiko berriak’ Erromako gune arkeologiko osoa lotuko du, Koliseotik hasita: Zirku Gorena, Karakalako termak, Zelio eta Palatinoko muinoak eta Julio Zesarren eta Augusto, Trajano eta Nerva enperadoreen Foro Errepublikanoak.

Egitasmoak 18,8 milioi euroko kostua izango du, eta «eraztun arkeologiko» hori proiektu handiago baten barruan kokatzen da, Estatuko, Udaleko eta Europako Berreskuratze Planaren funtsen artean ordainduko dena.

Labics estudioaren ideiak oinezkoentzat eta turistentzat gordetako espazioa zabalduko du, zurezko plataforma zabalekin. Bulebar zabal bat egongo da, zuhaitz eta banku gehiagorekin, ibilbidea atseginagoa izan dadin.

«Agora» bihurtuko da

Gennaro Sangiuliano Kultura ministroak azaldu zuenez, ingurua milaka urteko «agora» bihurtuko da, historiaz betea.

Hala ere, proiektuak ez du lortuko erromatar bihotz arkeologikoaren bisita hobetzeaz hitz egiten denean mahai gainean jarri ohi den helburuetako bat: Koliseoa eta erdiguneko Venezia Plaza lotzen dituen Foro Inperialen Bidea trafikoari erabat ixtea.

Bide hau 1932an egin zen Benito Mussoliniren erregimen faxistaren garaian eta ordutik aztarnategien eremua «bitan zatitzen du».

Trafiko pribatuari itxita

Azken urteotan trafiko pribatuari itxi diote sarrera, baina horrek ez du oinezkoen esperientzia hobetu, espaloietatik ibiltzen jarraitu behar baitu, garraio publikoari, taxiei eta autobusei pasatzen uzten zaielako.

Alkateak aurreratu duenez, Foro Inperialen Bidea oinezkoentzat jartzea «oso konplexua da», eta ezinezkoa izango da Venezia plazako metroaren lurpeko lanak amaitu arte, gutxienez 2032ra arte.