Rosa ARRUABARRENA
UPV/EHUko Donostiako Informatika Fakultateko irakasle eta ikertzailea
3 BEGIRADA:

Adimen Artifizial Sortzailearen iraultza azkarra: automatizaziotik haratago

Midjourney eta Microsoft Bing Chat erabiliz sortutako irudiak: «Messi ‘Stilyzed’» eta «Robota arrantzan».
Midjourney eta Microsoft Bing Chat erabiliz sortutako irudiak: «Messi ‘Stilyzed’» eta «Robota arrantzan». (R.A.)

Ukaezina da Adimen Artifiziala (AA) esparru guztietan sartzen ari dela. Ikuspegi berri batetik helduko diogu berriro gai horri. Egia esan, hainbat hamarkada daramatzate ikasketa automatikoaren arloan ikertzen, AAren adar espezifikoa baita, eta horregatik deitzen zaio AA modu sinplifikatu gisa. Baina eduki digitala sortzen duen aldaera da une honetan lan-merkatua astintzen ari dena, askotariko lanpostuak mehatxatzen eta aldatzen -ez kualifikazio baxua edo errepikapen gutxien dutenak soilik, lan sortzaileagoak ere bai, automatizatzen errazak ez direnak-, baina baita aukera berriak sortzen ere.

AA Sortzailearekin garatutako tresna berriek eredu matematikoetan oinarritutako algoritmoak erabiltzen dituzte, parametro ugari dituztenak, datu-banku izugarriekin entrenatuta daudenak eta etengabe ikasten ari direnak. Eduki sorta zabala sortzeko gai dira, estatistika-gomendioak oinarri hartuta, hainbat zehaztasun-mailarekin. Emaitzak emateko, sarrera-datuak behar dituzte, batez ere testu-formatuan, hala nola testuinguruaren deskribapena, jarraibideak eta informazio garrantzitsua. Adibidez, ChatGPTk antzezlan bat asma dezan, gaia, pertsonaien ezaugarriak eta egokitzat jotzen ditugun datuak eman diezazkiokegu. Zenbat eta sarrera zehatzagoa eman, orduan eta eduki hobea sortuko dute. Ondoz ondoko interakzioen bidez, erabiltzaileak sortutako edukia mugatu eta doi dezake, konbentzituko duen emaitza lortu arte. Laguntzaile gisa jarduten dute zerotik edo garatzen ari diren edukiak sortzen edota optimizatzen, azken eduki digitalen sorrera-abiadura eta kalitatea nabarmen hobetuz. Aurreko zenbakietan jaso ez diren adibide batzuk aipatzearren, lagungarriak izan daitezke enpresaren eta marketinaren diseinuan eta garapenean; era guztietako testuak sortzeko eta optimizatzeko (programen iturburu-kodeak, merkataritzakoak, legezkoak...), fikziozko egoeretan pertsona errealen irudiak sortzeko -hirugarrenen ahotsa simulatuz-, arte digitaleko obrak sortzeko eta produktuen erabilgarritasuna egokitzeko. Baina etxeko/laneko egunerokotasunean laguntzeko, hitz egiteko edo, besterik gabe, entretenitzeko ere balio dute.

AA sortzaileek algoritmo ez-deterministak erabiltzen dituzte: etengabe ikasten ari direnez eta horien emaitzak eredu estatistikoetatik eratortzen direnez, algoritmoek eduki desberdinak sor ditzakete sarrera-datu berberetatik abiatuta. Badira prompt edo “istorioak” kontserbatzea ahalbidetzen dutenak, aurrerago berreskura daitezkeenak. Batzuek hainbat eredu estatistiko konbinatzen dituzte. Beste batzuek sortu beharreko edukiaren fidagarritasun maila konfiguratzeko aukera ematen dute: tarte handiko soluzioak irudimentsuagoak eta harrigarriagoak izan litezke (irudia ikusi), batzuetan “haluzinatzeraino” eta, ondorioz, sortutako emaitzarekin kritiko izan behar da.

Parametro anitzeko barne-algoritmo horien zehaztapenak amaigabeak dira, doako eta ordainpeko tresnen ugaritze azkarrak erakusten duen bezala. Hona hemen adibide nabarmenak: ChatGPT, Notion AI, Writesonic, DALL-E, MidJourney, Leonardo.ai, Stockimg.ai, VALL-E, AIVA, Amper Music, Opus Clip, Synthesia.ai, RunwayML, Durable.ai, Framer, 10web, Browse AI, cody.ai, bardeen.ai, tome, beatufil.ai eta Slides.ai. Baina askoz gehiago daude, behar adina gehiago. Bildumak lerroan ere badaude: https://theresanaiforthat.com/ eta https://www.educaciontrespuntocero.com/tecnologia/apps-gratuitas-inteligencia-artificial/.

Laster, ezinbestekoa izango da AA Sortzailean oinarritutako tresnak erabiltzea, bai lan-arloan, bai arlo pertsonalean eta sozialean. Proaktiboa izatea, aliatutzat hartzea eta birziklatzea funtsezkoa da arrakala digitalean atzean ez geratzeko. Iraultza abian da. •