INFO

Kontsumitzaile nafarren %96k uste du gailuak errazago konpondu ahal izan beharko liratekeela

Irache Nafarroako Kontsumitzaileen Elkarteak eskatutako inkesta baten arabera, ordenagailuak, sakeleko telefonoak edo etxetresna elektrikoak konpontzeko oztopoak nabarmenak dira herritarren %96arentzat, eta errazago konpondu ahal izan beharko liratekeela uste du.

Nafarroako kontsumitzaile gehienek uste dute ordenagailuak edo mugikorrak errazago konpondu ahal izan beharko liratekeela. (Idoia ZABALETA | FOKU)

Herritarren %96k uste du mugikorrak, ordenagailuak eta bestelako aparatu elektronikoak errazago konpondu beharko liratekeela, eta ez hain azkar hondatu, Irache Nafarroako Kontsumitzaileen Elkarteak eskatutako inkesta baten arabera.

Artikulu horiek gutxi irauten dutenez, kontsumitzaile askok gailu berri bat erosi behar izaten dute, duela urte gutxi batzuk erosi zituzten produktuetarako osagarriak konpondu, eguneratu edo erosi ezin dituztelako.

Irachek ohar batean azaldu duenez, kasu batzuetan kontsumitzailea mugikorra erosi zuen saltokira joan da eta kargagailu bat eskatu du zeukana galdu duelako. Dendan esan diote modelo horretarako ez dela jada existentziarik geratzen, nahiz eta batzuetan bizpahiru urte baino ez diren igaro. Antzeko kasuak gertatu dira tabletetarako euskarriekin edo pantaila-babesleekin, adibidez.

Saltokiek diote ez dutela osagarri hori. Gainera, batzuetan kontsumitzaileari azaltzen diote ia ez dela merkaturatzen. Halaber, zorterik izanez gero, agian partikularren arteko salerosketa-orrietan edo beste herrialde batzuetan webguneetan aurki dezakeela adierazi diote. Aurkitzen ez baduzu, beste telefono bat erosi beharko duzu.

Mugikorrak lekurik gabe geratzea eragiten duten sistema eragileak

Mugikorren edo gailu elektronikoen marka batzuek zerbitzu gehiago eta hobeak eskaintzen dituzten baina leku gehiago hartzen duten sistema eragile berriak merkaturatzen dituzte. Gainera, batzuetan beharrezkoa da sistema horiek instalatzea aplikazio edo programa ohikoenetara sartu ahal izateko.

Horrela, urte batzuk lehenago erositako aparatuetan, azken modeloak baino espazio txikiagoarekin, ez dago lekurik beharrezko suertatzen diren sistema eragile horietarako.

Hori gertatu zaie Irachera jo duten hainbat kontsumitzaileri, duela urte batzuk erositako terminala jada ez baita baliagarria mezuak idatzi eta jasotzeko edo sare sozialen batean sartzeko. Horregatik, kasu gehienetan modelo berri bat erosi behar izan dute.

Gehiegizko kostua duten konponketak

Halaber, arazo asko daude mugikorretarako, tabletetarako edo bestelako aparatuetarako konponketak egiteko. Esate baterako, sakelako telefonoaren kamera hondatu zitzaion kontsumitzailearen kasua, askotan errepikatzen dena. Erosi zuten dendara eramaten dute konpon dezaten, eta txartel grafiko hori jada ez zela saltzen eta konponketak 150 eurotik gorakoak izan zitezkeela azaltzen diete. Egoera horren aurrean, bezeroak terminal berri bat erostea erabakitzen du.

Etxetresna elektrikoak konpontzeko arazoak ere izaten dira urte batzuk igaro ondoren kontsumitzaileari konponketa oso garesti ateratzen zaionean edo ordezko pieza jakin bat aurkitzea kostatzen zaionean.

Enpresek nahita hartutako erabakiak

Aditu batzuek adierazi dutenez, gailuen bizitza baliagarriak behera egin du, eta kontsumitzaileak beste eredu berri bat erosi behar izan du urte gutxian. Horren arrazoia erosketa- eta kontsumo-erritmoa handitzeko erabaki korporatiboak dira, ezintasun teknikoak baino gehiago, batez ere baliabide ekonomiko nahikoak dituzten enpresen aldetik. Zaharkitze programatua deritzona da.

Irachek uste du praktika horri irmo aurre egin beharko litzaiokeela. Kontsumitzailearentzat iruzurra eta gainkostua izateaz gain, ingurumen-kostu handia ere badu. Kontsumoaren egungo erritmoan, ahots batzuek diote 2030ean gizateriak planetak sor ditzakeen baliabide naturalen bikoitza kontsumituko duela.