Mutilentzat sexuari buruzko iturri nagusia Internet dela berretsi du Arartekoak
Arartekoak, Manu Lezertuak, egindako ikerketa baten arabera, 14 eta 29 urte bitarteko gazteen artean genero-estereotipoak ez dira aldatu, baina bai sexualitatea ulertzeko modua eta Internet da sexuari buruz iturri nagusia. Hezkuntzan indartzea proposatzen dute, integralagoa izan dadin.
Araba, Bizkaia eta Gipuzkoako 14 eta 29 urte bitarteko gazteen artean, bereziki mutilen kasuan, Internet da sexuari buruz informatzeko iturri nagusia. Gainera, genero-estereotipoak ez dira aldatu eta «betikoak» izaten jarraitzen dute, Arartekoak astearte honetan aurkeztutako ‘Jarrera matxistak Euskadiko nerabeen eta gazteen artean’ ikerlanak ezagutzera eman duenez.
Manu Lezertuak azterlan hau prestatu du Araba, Bizkaia eta Gipuzkoako gazteen arteko jarrera matxistak hobeto ulertzeko eta politika publikoak hobetzeko gomendioak egiteko. Sexu-arrazoiengatiko berdintasuna bultzatzeko eta indarkeria matxista jasan duten emakumeen eskubideak defendatzeko lanaren barruan kokatzen da ikerlana.
Zehazki, kasuen erdian Internet da informazio-iturri nagusia. Bereziki mutilen artean ikusi dute jarrera hori, neskek lagunengana gehiago jotzen dutelako. Iturrien artean baina neurri txikiagoan irakasleak daude, eta familia baztertuta geratu da informazio iturri-gisa.
Honekin lotuta dago pornografiara sarbidea eta honen kontsumoa; izan ere, laguntzaile pedagogikorik ez izateak erraztu egiten du Internetek paper garrantzitsua izatea hezkuntza afektibo-sexualean. Gainera, pornografiak eragina du haien sexu-harremanetan. Izan ere, hiru gaztetik bik eduki pornografikoa ikusten dute, eta ehuneko hori %20 handiagoa da mutilen kasuan.
Azterlanaren arabera, halaber, gazte gehienek emakumeen aurkako indarkeria matxista lehen mailako gizarte-arazotzat hartzen dute, baina sexuen arteko aldeak esanguratsuak dira: nesken %74k uste du hala dela, baina mutilen artean ehuneko hori ez da erdira iristen.
Genero-esteretipoak
Ikerketaren emaitzek erakusten dutenez, gazteek oraindik ere genero-estereotipoekin borrokan jarraitzen dutela –adibidez, mutilen % 50ek uste dute neskak beraiek baino maitasun handiagoa emateko gai direla–. Hala ere, gehieago jabetzen dira genero-estereotipoe existentziaz.
Gainera, lan- eta lan-ibilbideetan sexuaren araberako segregazioa dagoela ibilbide profesionalean egiaztatu dute azterlanarekin –adibidez, osasun-ikasketetan %77 emakumeak dira, eta ingeniaritza-ikasketetan %29 baino ez –. Halaber, kirol arloan antzeman dira genero-estereotipoak indar handiagoarekin.
Bikote-harremanei dagokienez, askotarikoagoak eta malguagoak direla nabarmentzen da, nahiz eta maitasun erromantikoaren mito batzuek hor jarraitzen duten.
Feminismoa gazteei hurbiltzea
Egoera horren aurrean, Arartekoak hainbat gomendio egin dizkie administrazioei: lehenengoa, feminismoa gazteei hurbiltzea mezu pedagogikoagoen bidez, hau da, feminismoa zer den eta zein den bere borroka azaltzea.
Arrazoia da berdintasunak onarpen handia duela belaunaldi horren artean, baina feminismoak ez du lortu gazteen zati handi batekin konektatzea, batez ere gizon gazteekin. Hala, ohikoa da mugimendu feminista erradikalegiak iruditzen zaizkien kontsignekin eta mezuekin lotzea.
Gainera, baliagarria izan liteke mezuak modu positiboan planteatzea eta horrekin neska eta mutil gazteen arteko lerrokatze handiagoa eta aliantzak lortzea.
Bigarren gomendioa da euskal administrazio publikoek arreta handiagoa jartzea estereotipo sexistak zalantzan jartzeari. Hala, heziketa arautuan ematen den sexu-hezkuntzan balio etikoak sartzea proposatu du, «gure gorputzak nola funtzionatzen duen azaltzeko hezkuntza integrala izan dadin, ez soilik fisiologikoa».
Halaber, sexuan oinarritutako berdintasunaren mezua gazteen artean hedatzeko, gomendagarria da hezkuntza araututik kanpo jardutea, nesken eta mutilen arteko berdintasunaren aldeko aliantzak bilatuz eta familiak inplikatuz.
Aisialdian eta kirolean jardutea
Zehazki, Arartekoak uste du aisia-espazioak, oro har, eta bereziki kirola, funtsezkoak izan daitezkeela gazteriarentzat, hezkuntza araututik kanpo geratzen direlako eta lan-testuinguru bat ahalbidetzen dutelako.
Eremu horietan oso modu nabarmenean ikusten dira nesken eta mutilen arteko berdintasun-arrakalak, gizarte-itxaropen desberdinak eta batzuen eta besteen aintzatespen desberdina, baina, aldi berean, aukera ematen dute berdintasunaren ikaskuntzan modu sendoagoan aurrera egiteko.
Halaber, berdintasunaren pedagogia berritzailea izatea gomendatzen du, gazteak dibertitzeko eta erakartzeko, hartzaileekin etengabe hitz eginez eta ideiak inposatu gabe.
Azkenik, Arartekoak gomendatzen du emakumeen aurkako indarkeria matxistaren banalizazioa zalantzan jartzen duten mezuak zabaltzea, eta diskurtso publikoan indarkeria matxistaren eta sare sozialen arteko lotura azaltzea.