INFO

United Auto Workers sindikatuak AEBko autogintzako greba gogortu dezaketela ohartarazi du

United Auto Workers (UAW) sindikatuko presidenteak ohartarazi duenez, ostiralean Ameriketako Estatu Batuetako hiru auto fabrikatzaile nagusietan (General Motors, Ford eta Stellantis) hasitako greba gogortu daiteke, baldin eta enpresek soldata proposamen hobeak aurkezten ez badituzte.

Shawn Fain United Auto Workers UAW sindikatuko presidentea, sindikatuko kideekin Detroiten. (Matthew HATCHER | AFP)

United Auto Workers (UAW) sindikatuko presidenteak Ameriketako Estatu Batuetako hiru auto ekoizle nagusietan langileek ostiralean hasitako greba gogortu daitekeela ohartarazi du igande honetan, baldin eta enpresek soldata proposamen hobeak aurkezten ez badituzte.

«Eskaintza hobeak jasotzen ez baditugu (...) are gehiago gogortuko dugu hau», adierazi dio Shawn Fain UAWko presidenteak CBS kateko ‘Face the Nation’ elkarrizketa programari. Bere iritziz, General Motorsek, Fordek eta Stellantisek «ez dute aitzakiarik» soldaten gatazkak ez konpontzeko, azken urteetako etekin izugarriak direla eta.

«Duela hamarkada batzuetatik atzeratuta gaude», gaineratu du, eta, jarraian, ordezkatzen dituen langileak «nazkatuta» daudela azaldu du.

Duela bi hilabete negoziazioak hasi zirenetik, Fainek presioa handitu zuen larunbatean, sindikatuaren eta sektoreko «hiru handien» arteko eztabaidak berriro hasi ondoren. «Fordekin elkarrizketa nahiko emankorrak izan ditugu gaur», esan zion larunbatean AFPri UAWko iturri batek.

Ostiraletik aurrera hiru fabrika daude geldirik: bat General Motorsekoa Wentzvillen (Missouri), beste bat Stellantisekoa Toledon (Ohio) eta Forden filial bat Waynen (Michigan).

Konpainia horietan lan egiten duten UAWko 150.000 afiliatuetatik 12.700 hartzen ditu gatazkak. Orain arte ez da inoiz aldi berean grebarik egin hiru enpresetan. Sindikatuak oraingoz lanuzteen irismena mugatzea erabaki du, ekoizpen osoa ez blokeatzeko.

«Tellantiak eta UAW negoziazioen fase kritikoan sartu dira», adierazi zuen larunbatean Fiat Chryslerrek eta PSA Group frantziarrak 2021ean bat egitearen ondorioz sortutako taldeak.

Stellantisek eskaintza handitu du eta «ia %21eko» igoera proposatu du hitzarmen kolektibo berriaren indarraldiko lau urteetan, duela astebeteko eskaintza %14,5ekoa izan zen bitartean. Fainen ustez, %21eko eskaintza ez da nahikoa, eta uste du langileek fabrikatzaileen zuzendariei emandako soldata-igoeraren %40 bera merezi dutela. GMk eta Fordek soldatak % 20 igotzea eskaintzen dute.

Biden, UAWko kideekin

Alderdi Errepublikanoak gatazka hau baliatu du Joe Biden presidente demokratari eraso egiteko. Bidenek «40 urtean inflaziorik okerrena eragin zuen politika gidatu zuen», esan du igande honetan Mike Pence presidenteorde ohiak CNNn grebari buruz galdetu diotenean.

Ekonomialari batzuek Bidenek bultzatutako bideari egotzi diote prezioen igoeraren zati bat, baina baita Donald Trumpek koronabirusaren krisiaren hasieran hartutako estimulu neurriei ere, baita pandemiaren ondorioei ere, horrek eragina izan baitzuen hornidura kateetan.

«Automobilgintza sektoreko langileak beste estatubatuarren egoera berean daude, hau da, soldatak ez daude inflazioaren mailan», adierazi du Pencek, 2024ko hauteskunde presidentzialetarako hautagai errepublikanoak.

Bidenek, bere aldetik, bigarren agintaldirako aurkeztuko denak, ostiralean UAWko kideen aldeko mezua bidali zuen eta sektoreko fabrikatzaileei soldatak igotzeko eskaintzetan «haratago» joateko eskatu zien.

Legegile demokratak eta ezker independentekoak piketeetara edo manifestazioetara joan ziren Estatu Batuetako iparraldean, non «hiru handien» fabrika asko dauden.

Bernie Sanders ezkerreko senatariaren ondoren, ostiralean, Hakeem Jefferies Ordezkarien Ganberako demokraten buruak Detroitera joango zela iragarri du, sindikatuari «elkartasuna» adierazteko.

«Hau azkar bukatzea espero dugu, baina (...) enpresa hauek irabazi ekonomiko ikaragarria izan dute (...) eta egokia iruditzen zait mozkin hauek guztion artean banatzea», adierazi zuen Jefferiesek ABC kanalean.