Lisboak ‘tuk tuk’aren trafikoa debekatuko du apiriletik aurrera
Apirilaren 1etik aurrera, Lisboako Udalak debekatu egingo du hiriko erdigunean tuk-tuk bidezko trafikoa, guztira 337 kaletan. Proposamenari dagokionez, ibilgailu horietako gidariek «ondo zehaztutako» araudia izan behar duela ohartarazi dute, erabat asaldatuta.

Tuc tuc ibilgailuei buruz Udalak iragarritako betoaren aurrean, hiriko Animazio Turistikoko Gidarien Elkarte Nazionalak (ANCAT) ohar batean ohartarazi du «itxitako kaleek ondo zehaztutako salbuespen esplizituak» izan behar dituztela, polizia-agintariekin liskarrak saihesteko, kasu batzuetan gehiegizko arduraz jokatzen baitute».
ANCATeko Zuzendaritza Batzordeko presidente Frederico Carvalhok irakurri zuen oharra hedabideen aurrean egindako agerraldian, eta honako hau adierazi zuen: «Hoteletarako, tokiko ostatuetarako, jatetxeetarako eta museoetarako bidean dauden bezeroen garaje, gurutze huts edo gurutzaketetarako sarbidea baimendu egin behar da».
Borondatea eta konpromisoa
Testuak honako hau gaineratzen du: «Gaurko albisteak irtenbideak sortzeko borondatea eta konpromisoa dagoela erakusteko balio du, baina ANCATek ez die inoiz uko egingo hirian askatasunez zirkulatzeko dituen legezko eskubideei».
Duela hilabete batzuk jakin zen Lisboan tuk-tukaren zirkulazioa debekatzeko erabakia, baina udal agintariek oraindik ez zuten datarik zehaztu. Gainera, gidariek azaldu dutenez, oraingoz ez dute hori zehazten duen testua eskuratu.
Ibilbideei dagokienez, Inés Henriques ANCATeko idazkari nagusiak aurreratu du kale batzuk «problematikoak» direla eta «elkarrizketaren bidez jorratu eta horietako bakoitza birnegoziatu eta ebaluatu» beharko dela. Alabaina, baikorrak dira, «Lisboako Udala aukera horri irekita dagoelako».
«Gure ustez, erabakiak nazio- eta gobernu-mailan hartu behar dira, hau da, funtsezko aldaketak egin behar dira ebazpenean», esan du Henriquesek.
ANCATek adierazi duenez, «tuk tuk-ak dira birmoldaketa ekologikoaren eta deskarbonizazioaren aldeko apustu handiena egin duen jarduera ekonomikoa», baina, era berean, «aldaketa horien eragin handiena jasan dutenak» dira. Hori dela eta, hiru gurpileko ibilgailuko gidariaren «kategoria profesionala aitortzea» eskatu dute, nahitaezko prestakuntza barne.
Era berean, eskatu dute agintariek lizentzia bat sortzea, «zirkulatzen ari diren ibilgailuen kopurua behin betiko kontrolatzeko»; izan ere, gaur egun ez dago tuk kopuruari buruzko daturik, ezta horiek duten eragin ekonomikoari buruzkoak ere.
Datu zehatzik gabe
«Ez dakigu zenbat lanpostu dauden; jende askok egiten du lan urte osoan, baina isileko profesionalak dira», gaineratu du.
Gidariek hainbat urtez eskatu diote Lisboako Udalari jarduera arautzeko, bertakoei eragozpenik ez sortzeko eta lan-baldintza duinak bermatzeko.